HaiRe & NiTa Family Blog

A PLACE TO SHARE DREAMS, WRITING AMBITIONS AND SUCCESSES, AND GET TO KNOW PEOPLE AROUND THE GLOBE.

Blog Widget by LinkWithin

Bagaimana cara dapat rawatan terbaik H1N1?



Sekadar nak berkongsi pada yang belum baca... dari forum utusan malaysia.



APABILA membaca di dalam surat khabar menyuruh ibu bapa lebih peka tentang virus H1N1, itulah tindakan yang diambil oleh saya dan suami.

Apabila anak saya mula menghidapi selesema pada hari Khamis hingga Sabtu lepas, diikuti dengan batuk serta demam, kami pun membawanya ke Hospital Besar Ipoh.

Cukup menderita rasanya terpaksa menunggu selama 2 jam 5 minit hanya untuk mendaftar sebagai pesakit luar. Ramai pesakit dan waris pesakit yang marah-marah dan ada yang mengambil tindakan membatalkan pendaftaran selepas melepaskan geram mereka di kaunter pendaftaran.

Tetapi bukan itu yang menjadi persoalan utama walaupun ia juga menyumbang kepada persoalan mutu perkhidmatan Hospital Besar Ipoh.

Yang menjadi persoalannya ialah tempoh mendaftar mengambil masa lebih daripada 2 jam tetapi rawatannya mengambil hanya lebih kurang 5 minit sekadar memeriksa yang perlu seperti di klinik swasta yang biasa.

Apabila ditanya adakah anak saya menunjukkan tanda-tanda penyakit H1N1, doktor bertugas memberitahu bahawa melihat keadaan anak saya tidak menunjukkan tanda-tanda penyakit H1N1.

Jadi pada dasarnya kata doktor berkenaan, saya tak perlu risau.

Apabila saya cakap tak perlukah diambil sampel darah atau air liur, saya diberitahu bahawa anak saya demam, batuk dan selesemanya tidaklah teruk, jadi tak perlu.

Begitu juga dengan saya yang hanya mengalami ‘sedikit’ demam dan sakit tekak sahaja. Jadi saya bertanya, masa bilakah pihak hospital akan mengambil sampel sedemikian, jawapannya ialah apabila pesakit itu menunjukkan tanda-tanda kritikal seperti sesak nafas dan demam pada suhu yang tinggi.

Sungguh menakjubkan, sudah ada tanda-tanda nazak baru nak buat semua ujian. Patutlah jumlah korban H1N1 sudah bertambah.

Seperkara lagi, doktor itu ada bertanya, saya ada membuat sebarang contact dengan pesakit H1N1? Apabila saya jawab tidak, dia kata saya tak perlu risau.

Apabila saya beritahu bahawa anak saya telah pulang bercuti kerana IPTAnya dikuarantin, dia dengan sinis pula bertanya, adakah anak saya dijangkiti penyakit H1N1?

Saya pula membalas dengan menjawab doktor tak tahu ke yang penyakit ini boleh merebak dengan begitu mudah. Melalui udara pun kita boleh mendapatnya walaupun kita tidak bersentuhan dengan pesakit H1N1.

Jawapan saya itu mungkin menyakiti hatinya dan selepas itu dia tidak lagi melayan saya apabila saya cuba berbual atau bertanya lebih lanjut.

Jadi janganlah salahkan pesakit atau waris mereka kerana tidak pergi mendapatkan rawatan lebih awal kalau pihak hospital atau doktor sendiri mengambil cara mudah untuk merawat pesakit.

Sepatutnya ujian diambil tanpa perlu menunggu pesakit menjadi kritikal. Keadaan ini pada saya amat mengelirukan.

Saya berharap pihak Kementerian Kesihatan mengambil tindakan yang lebih proaktif dalam menangani penularan penyakit H1N1 ini. Janganlah suruh orang ramai mengambil sikap atau langkah berjaga-jaga, padahal apalah kuasa kami kalau penularan virus ini melalui udara yang mana semua manusia bebas bernafas melepaskannya di mana-mana saja.


Ipoh, Perak

-----------------------------------------

1. Rasanya, memang budaya dekat hospital macam nie... dia akan lambat ambil tindakan jika yang sakit itu bukan org VIP, VVIP.

2. Orang yang tak sakit boleh jadi sakit sebab menunggu punya lah lama...

3. Sebagai org awam, nak periksa sendiri dah tak boleh... patutnya org hospital lah yang lebih proaktif dalam bab bab nak memeriksa pesakit nie... jangan bila dah nazak baru nak masuk wad.



0 comments:

Search This Blog

Welcome

Welcome to my Family Blog. Haire Kahfi ( Dad ), Nor Hazianita ( Mommy ) and my loving daughter Nur Syasyadinah and Nur Khaliesyah Illeya.

And I'm Proud of my FAMILY...


jalur gemilang kibar banihassim

Kempen Kibarkan Jalur Gemilang Di Blog sempena Hari Kemerdekaan Malaysia
1 Malaysia, 1 Bendera

Jauhilah Penyakit Dengki dan Iri Hati...
itu adalah tanda anda kena penyakit mental...



Stat


MY LINK WEBSITES



...

This Month Promotion...

Day to go

Daisypath Anniversary Years Ticker Lilypie 5th Birthday Ticker Lilypie Kids Birthday tickers

Kawang Kawang

Bersurah banjar


ShoutMix chat widget

Space Visitors...

My Blog List

Pages