HaiRe & NiTa Family Blog

A PLACE TO SHARE DREAMS, WRITING AMBITIONS AND SUCCESSES, AND GET TO KNOW PEOPLE AROUND THE GLOBE.

Blog Widget by LinkWithin

Baby Khalies



Pada 18 November 2009, Jam 9.30 Pagi... lahirlah Nur Khaliesyah Illeya ke dunia... Tengoklah kakaknya tersenyum lebar menyambut adik baru... Alhamdulillah semuanya, mama dan adik sihat kedua duanya...

Read More..

Peringatan : Penculik Extreme... dan Giler Sex Di Klang





( gambar ini hanya hiasan )

Panas panas...
malam 21/10/2010 berlaku kejadian culik dan rogol budak 8 tahun... yang extreme nya budak tu dijumpai ditaman rumah aku... budak tu pergi minta tolong betul betul kat rumah depan rumah aku...
tapi yg tak best nya... aku tak tahu pun sebab aku pukul 9 dan tertidor dekat sofa sampai pagi esok... aku tahu cerita ni pun bila jiran aku cerita esoknya...

Moralnya : jangan biarkan anak anak kita keluar tanpa ada pengawasan yang sewajarnya... jangan harap budak budak nak jaga budak budak... alamatnya nanti menyesal tak sudah... ambillah iktibar dari kejadian yang pernah terjadi... jgn buat dek aje... kalau aku dpt org giler sex nie... aku letak kerengga dekat anu dia... kaw kaw punya dera...
============================================
Sumber Harian Metro
Budak perempuan 8 tahun mangsa culik dan rogol

KLANG: Polis menemui seorang kanak-kanak perempuan berusia lapan tahun dalam keadaan `keliru' selepas dipercayai diculik serta dirogol di Jalan Meru di sini malam tadi.

Ketua Polis Daerah Klang, Asisten Komisioner Mohamad Mat Yusop berkata budak perempuan itu menyatakan dia tidak tahu apa yang berlaku terhadap dirinya dan hanya menyedari dia berada dalam sebuah van bersama seorang lelaki.





"Lelaki terbabit mengumpan wang RM5 bagi memujuk mangsa mengikutnya.
Kami menerima laporan daripada bapa mangsa kira-kira jam 9 malam dan menghebahkan kehilangannya kepada anggota bertugas di lokasi kejadian," katanya di sini hari ini.
Mohamad berkata, sebaik menemui budak itu, polis terus membawa dia bertemu keluarganya di Balai Polis Meru di sini.
Beliau berkata, pada mulanya kes itu diklasifikasikan sebagai kes culik tetapi kemudian menjadi kes culik dan rogol selepas mangsa mengadu sakit di bahagian kemaluan.
"Kanak-kanak itu dihantar ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah di sini pagi tadi dan pemeriksaan awal menunjukkan dia dirogol," katanya. Mohamad berkata, kanak-kanak berkenaan masih dirawat di HTAR dan dia belum mampu memastikan identiti lelaki yang menculiknya.-Bernama

Read More..

Raya Aidilfitri 2009



Punya la lama nak upload gambar raya... kes kes kes... bz tahap cipan daaa....








Read More..

Hari Ini... Indon Menyerang Malaysia




Hari ini Puak Puak Buluh Runcing berseluar pendek dijadualkan akan menyerang Malaysia atas sebab kes claim menglaim macam macam hal...

Serangan akan dilakukan melalui Sinetron Indonesia dari Saluran TV3, TV9 dan Saluran Aruna dengan cara menayangkan cerita cerita sampah dan bodoh tahap cipan untuk melemahkan minda anak anak, ibu ibu dan keluarga rakyat Malaysia. Sinetron berunsur lucah penuh dengan lurah dendam dan pinggul yang kayak gajah akan menyerang remaja remaja malaysia pada tahap kritikal...

Lebih baik tengok cerita Tom tom bak lagi ada faedahnya...

Serangan berbentuk buluh runcing juga akan ditujukan khas kepada peniaga peniaga buluh lemang agar menjadi pengajaran supaya jangan membuat lemang dengan 'BULUH' sebab itu indon yang punya juga...

Beberapa ekor kuntilanak dan pocong juga akan dilepaskan di Jengka Pahang untuk membawa balik rakan mereka yang berkeliaran disana sebab itu juga indon yang punya...

berhati hatilah dijalan raya, jgn sampai terserempak dengan geng buluh runcing ini... kalau jumpa geng buluh lemang, beli lah sebatang untuk anak anak...

p/s: Bendera indon sendiri ciplak bendera Monaco... memang macam asampudal

========================================


C130 TUDM dibaling batu: Hendak bantu pun gawat
Sumber Utusan Malaysia

APA yang ingin disampaikan melalui ruangan ini adalah kekesalan kita terhadap apa yang berlaku di Lapangan Terbang Padang, Sumatera Barat.

Ini bukan rekaan, tetapi kejadian ini berlaku ketika pesawat C130 Hercules TUDM hendak mendarat bagi tujuan bantuan kemanusiaan di Padang, lampu-lampu panduan di landasan tersebut mati secara tiba-tiba. Ini menyebabkan juruterbang tidak dapat mendaratkan pesawatnya dan terpaksa berlegar-legar beberapa kali di ruang udara sebelum dibenarkan mendarat.

Dan setelah selamat mendarat pula, lebih menyedihkan petugas di lapangan terbang mengenakan beberapa cukai (tax) terhadap beberapa barangan bantuan yang dibawa melalui pesawat tersebut, sedangkan mereka tahu kesemua barangan tersebut adalah untuk penduduknya sendiri.

Dan ada kalanya sehinggakan krew penerbangan kita, menyatakan bahawa sekiranya hendak dikenakan juga cukai, kami akan bawa balik semua bantuan tersebut. Kemudian barulah petugas tersebut membenarkan barang-barang itu diturunkan.

Begitu juga dengan kejadian pesawat kita dibaling dengan batu seperti kenyataan Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi. Semua kejadian tersebut bukanlah rekaan semata-mata. Memang benar ia berlaku. Kita tidak hendak menyalahkan pemerintah Indonesia dan pegawai-pegawai kanannya.

Sememangnya pemerintah Indonesia serta pegawai kanannya memberikan laluan mudah untuk mana-mana pesawat atau kakitangan bantuan kemanusiaan yang hendak berurusan lebih-lebih lagi ketika Indonesia dilanda musibah.

Cuma pelaksanaan di peringkat petugas kakitangan pertengahan dan kakitangan bawahannya yang tidak peka atau pun perlu ‘disekolahkan’ semula agar memahami dalam situasi semasa ketika musibah berlaku.

Namun demikian kita merasa bangga, tahniah dan syabas kepada semua krew penerbangan pesawat C130 Hercules TUDM yang bertindak secara profesional dengan tidak mengikut rentak apa kejadian yang berlaku itu.

Inilah tahap persekolahan profesionalisme rakyat kita. Jika semua krew mengikut hati yang marah, mungkin sekotak air pun tidak diturunkan di lapangan terbang tersebut.

Apa yang kita hendak masyarakat di sana (Padang, Sumatera Barat) memahami dan hargailah apa yang rakyat Malaysia memberi bantuan dan jangan cuba menghalang atau membuat sesuatu yang boleh menyusahkan balik kepada mereka.

Malaysia tidak untung apa-apa pun hasil daripada misi bantuan kemanusiaan tersebut, sebaliknya kos penerbangan dan lain-lain kos adalah tanggungan kerajaan Malaysia sendiri.

Kita bantu adalah atas dasar kemanusiaan dan ‘Saudara Serumpun’ tidak lebih daripada itu. Tetapi kalau rakyat Malaysia sahaja yang memikirkan begitu, sebaliknya rakyat Indonesia kurang memikirkan demikian, maka jawapannya perlu dijawab sendiri oleh rakyat Indonesia.

Perlu diambil kira sebelum kejadian gempa bumi melanda Padang Sumatera Barat, masihkah semua anda ingat kejadian mempamerkan buluh runcing dan menahan pelancong dari negara kita (Malaysia) oleh segelintir rakyat Indonesia.

Kalaulah itu hendak diambil kira oleh kerajaan Malaysia manakala rakyat kita terikut-ikut rentak mereka, mungkin satu bantuan kemanusiaan pun tidak mungkin akan sampai di Padang Sumatera Barat.

Tetapi oleh kerana pemimpin tertinggi kedua-dua negara mempunyai hubungan yang begitu akrab, maka kita ketepikan apa kejadian yang berlaku itu.

Yang pentingnya akhbar-akhbar di Indonesia perlulah peka dan tidak membuat spekulasi yang bernokhtahkan tidak seimbang.

Pendedahan ini adalah bertujuan untuk kebaikan semua pihak yang terlibat supaya mengambil iktibar kejadian tersebut agar dapat membuka ‘mata’ sesiapa jua tanpa mempunyai sesuatu sebaliknya.


Puchong, Selangor

Read More..

Peluang Belajar di UiTM ( Universiti Teknologi MARA )



Jika anda atau saudara mara anda mahu melanjutkan pengajian, inilah peluang anda untuk menambahkan ilmu pengetahuan.

Sila check program apa yang anda layak apply dahulu disini...

Selepas anda tahu program apa yang anda layak... barulah boleh apply...
jangan silap apply program yang anda tak layak... nanti membazir beli pin no sahaja...


Jika sudah apply dan anda masih tak dapat...
email saya di hairekahfi@gmail.com untuk bantuan....


Permohonan adalah dibuka kepada calon-calon BUMIPUTERA WARGANEGARA MALAYSIA yang berkelayakan untuk melanjutkan pelajaran di Universiti Teknologi MARA (UiTM) bagi kemasukan sesi Disember 2009 secara sepenuh masa atau separuh masa melalui program-program pengajian seperti berikut:

1.
-
Lepasan SPM / Setaraf ...
2.
-
Lepasan STPM / Matriks / Diploma / Setaraf
3.

Profesional dan Lepasan Ijazah

-
AC150, AC550, AC551, AC553, AM550, LW601
-
Secara Sepenuh Masa atau Separuh Masa

TARIKH TUTUP PERMOHONAN

Asasi/Diploma/Pra Diplomadan Ijazah Sarjana Muda:

30 September 2009 (12:00 malam)

Profesional dan Lepasan Ijazah:

30 September 2009 (12:00 malam)

Read More..

Lawak Bulan Puasa








Read More..

Bonus Raya!!





Pelbagai spekulasi sedang berlegar legar di minda org org kerja kerajaan
samada dapat bonus atau tidak...

dengar kata dapat laa... boleh la joli...

Ada bonus raya?

PUTRAJAYA 1 Sept. – Ura-ura kemungkinan kakitangan awam akan menikmati bonus sebelum Aidilfitri hangat diperkatakan walaupun Bajet 2010 dijadual dibentangkan pada Oktober ini.

Bayangan mengenai perkara itu dibangkitkan oleh Ahli Parlimen Putrajaya, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor semasa pertemuannya dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Menteri Kewangan Kedua, Datuk Ahmad Husni Mohd. Hanadzlah baru-baru ini.

‘‘Ya, saya ada timbulkan pada Perdana Menteri dan Menteri Kewangan Kedua supaya jika dapat dipertimbangkan (pembayaran bonus) dan mereka senyum sahaja.

‘‘Saya yakin senyuman yang diberikan itu akan membawa kegembiraan kepada kakitangan kerajaan yang dijangka menyambut Hari Raya Puasa pada 20 September ini,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Terdapat 1.2 juta kakitangan kerajaan di seluruh negara dengan 75,000 orang pesara yang layak menerima bonus.

Tengku Adnan berkata, saban hari beliau mendengar rayuan daripada kakitangan kerajaan di Putrajaya terutama dari kumpulan sokongan yang berpendapatan kecil.

‘‘Sebenarnya di Putrajaya ramai kakitangan kerajaan yang berjawatan rendah merayu supaya saya bawakan kepada pengetahuan Perdana Menteri supaya dipertimbangkan bonus atau insentif untuk sambut raya.

‘‘Mereka sedar keadaan ekonomi tidak begitu baik tetapi mereka merayulah kalau boleh kerajaan faham mereka juga dalam keadaan yang tidak begitu stabil ekoran kenaikan harga barang,” katanya.

Sementara itu, Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CEUPACS), Omar Osman berkata, belum pernah berlaku dalam sejarah pembayaran bonus dibuat sebelum pembentangan bajet.

‘‘Bagaimanapun, CEUPACS amat berharap agar kerajaan akan bagi bonus kepada kakitangan awam supaya dapat menceria dan memeriahkan lagi sambutan hari raya kami,” katanya




Read More..

Yang Terang dan Menarik -- Melayu dalam Perlembagaan


Rasanya artikel ini bagus untuk renungan kita semua...
bab perlembagaan ni aku pun dah lupa daaaaa....
Sumber dari Utusan Malaysia



Mukadimah
===============================
SEJAK akhir ini ada kecenderungan oleh pihak-pihak tertentu yang mempertikaikan keistimewaan yang diberikan kepada orang-orang Melayu.

Mereka menuntut kedudukan yang sama dengan orang Melayu daripada pelbagai segi padahal keistimewaan yang diberikan kepada orang Melayu bukanlah mengambil hak kaum-kaum lain.

Ada pihak yang mempertikaikan kenapa orang Melayu diberi keistimewaan sedangkan Melayu juga asalnya pendatang yang datang ke negara ini. Hakikatnya banyak pihak melupakan sejarah yang mencatatkan pengorbanan orang Melayu memberi kerakyatan kepada bukan Melayu semasa mencapai kemerdekaan.

Pertikaian tentang hak keistimewaan orang Melayu terus dibangkitkan walaupun dalam Perlembagaan menyebut tentang hak-hak tersebut. Pada masa yang sama Perlembagaan tidak mendiskriminasi kaum-kaum tertentu kerana Perlembagaan mendapat persetujuan semua pihak.

Kita juga memberikan pengkelasan yang tidak tepat apabila menganggap tiga kaum utama iaitu Melayu, Cina dan India menjadi tonggak di negara ini.

Bekas Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Mohd Noor Abdullah menjelaskan, dalam Perlembagaan menyebut bangsa Malaysia terdiri daripada lima kaum iaitu Orang Asli, Melayu, Bumiputera Sabah serta Bumiputera Sarawak dan kaum-kaum lain.

“Saya syorkan kita berhentilah menggunakan istilah Melayu, Cina, India ini kerana dari sudut Perlembagaan tidak ada disebutkan kaum Cina dan India. Namun kita yang memberikan kedudukan kepada mereka,” tegas Mohd Noor ketika diwawancara oleh wartawan Mingguan Malaysia KU SEMAN KU HUSSAIN dan HAFIZAHRIL ABDUL HAMID Khamis lalu.

=======================================================

MINGGUAN: Disebabkan banyak pihak tidak faham kedudukan Melayu dalam Perlembagaan, boleh Datuk huraikan perkara ini?


MOHD NOOR: Saya ingin terangkan dahulu perkara-perkara penting tentang orang Melayu di dalam Perlembagaan. Saya melihat banyak NGO-NGO Melayu sekarang ini bertindak dalam keadaan marah dan bukan menjawab mengikut undang-undang. Kerana itu pertama sekali saya ingin menjelaskan dalam perkara satu, negara ini perlu dikenali dalam Bahasa Melayu dan bahasa Inggeris dengan nama Malaysia. Malaysia ini asalnya dari perkataan Malaya. Malaya itu mengikut Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu dahulu adalah Persekutuan Tanah Melayu. Sepatutnya ia habis di situ. Oleh itu negara ini dikenali dunia sebagai Tanah Melayu dan tidak disebut sebagai Persekutuan Tanah Melayu.

Nama Malaysia adalah termasuk Semenanjung Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak. Itu istilah sebenar mengikut Perlembagaan. Tidak timbul masalah apabila disebut Semenanjung, Sabah dan Sarawak walaupun dilihat sebagai berbeza kerana sebagai sebuah negara ia akan tetap disebut Malaysia. Contohnya Orang Asli hanya terdapat di Semenanjung seperti orang Senoi, Jakun dan Negrito. Orang Asli adalah aborigin bagi Semenanjung. Di Sabah dan Sarawak tidak ada Orang Asli. Ini hakikatnya. Penduduk di Sabah dan Sarawak dipanggil native (bumiputera). Orang Melayu juga bukan Orang Asli. Orang Melayu juga native (bumiputera). Kita sama dengan orang Sabah dan Sarawak dalam konteks kita adalah native di Semenanjung dan setaraf dengan Bumiputera Sabah dan Sarawak. Mereka inilah yang datang selepas Orang Asli. Native ini jugalah yang diistilahkan indigenous people. Orang yang datang kemudian dipanggil imigran. Semua 28 suku kaum di Sabah dan Sarawak termasuklah Iban, Penan, Dayak dan sebagainya native. Dahulu native ini dikenali sebagai anak negeri namun kini ia dikenali sebagai bumiputera.

Boleh Datuk terangkan perbezaan antara indigenous dan aborigin dalam Perlembagaan?

MOHD NOOR: Ada dua perbezaan yang besar antara aborigin dan indigenous . Aborigin adalah penduduk asli negara ini dan indigenous paling sesuai untuk ditafsir ialah peribumi dan mereka ini dilihat bersesuaian dengan keadaan dan sekeliling mereka. Oleh itu adalah jelas orang Melayu dan native di Sabah dan Sarawak adalah sama sebagai peribumi. Maka bumiputera itu adalah terjemahan kepada native. Oleh itu jangan kata orang yang lahir di situ adalah bumiputera tetapi sebenarnya tidak. Begitu juga orang Cina dan India yang lahir di sini, mereka bukan bumiputera. Ini kerana bumiputera bukan sahaja lahir di sini tetapi keadaan hidupnya adalah bersesuaian dengan keadaan sekelilingnya.

Apakah yang lebih tepat untuk mengkelaskan misalnya Melayu, Cina dan India di negara ini dalam konteks Perlembagaan?

MOHD NOOR: Kesilapan besar kita ialah hanya mengenali bangsa sebagai Melayu, Cina dan India. Apakah kerana orang Melayu datang dahulu kemudian orang Cina dan kemudian India? Atau kerana orang Melayu paling ramai kemudian diikuti Cina dan India? Beritahu saya manakah negara yang tidak ada bangsa? Sama ada bangsa itu integral iaitu ada bangsa lain yang menumpang tetapi masih lagi disebut sebagai bangsa seperti bangsa Indonesia, bangsa Filipina, bangsa British, Perancis, Jerman dan sebagainya.

Menurut Perlembagaan, bangsa Malaysia terdiri daripada lima kaum. Maka bangsa Melayu itu diturun taraf kepada kaum. Namun kaum Melayu adalah teras di negara ini dan kita ajak kaum lain untuk bekerjasama sebagai bangsa Malaysia. Lima kaum itu terdiri daripada, pertama Orang Asli, kedua orang Melayu, ketiga kaum bumiputera Sarawak, keempat kaum bumiputera Sabah dan kelima adalah kaum-kaum lain.

Apabila menurunkan taraf orang Melayu kepada kaum, orang Cina dan India juga diturunkan taraf kepada “kaum-kaum lain”. Saya bercakap mengikut Perlembagaan dan jika kita menganggap teras negara ini terdiri dari kaum Melayu, Cina dan India, itu adalah salah. Di mana definasi Cina dan India di dalam Perlembagaan? Dalam Perlembagaan ada disebut orang Melayu, Bumiputera Sabah dan Bumiputera Sarawak. Macam mana hendak definisikan Cina dan India di negara ini jika sudah terdapat negara asal mereka dan keturunan mereka di sana. Oleh itu maknanya mereka ini bangsa Malaysia yang ada hubung kaitnya dengan soal bahasa, budaya, keturunan dan sebagainya dengan negara asal mereka. Sama ada mereka hendak terima atau tidak, itu adalah hakikatnya. Orang Melayu pun jatuh nombor dua dan bumiputera di tempat ketiga. Ini berlaku kerana dari segi sejarahnya Orang Asli ini lebih dahulu sampai, lepas orang Melayu barulah kaum-kaum lain sampai ke negara ini.

Tidak lama dulu ada pihak menghujahkan bahawa Melayu juga pendatang kerana penduduk asal adalah Orang Asli. Apa komen Datuk?

MOHD NOOR: Semasa empayar China dahulu kalau berpindah dari Han ke Chin atau dari Beijing pergi ke selatan hingga ke Mongolia adakah mereka berpindah dari satu negeri ke satu negeri? Mereka tidak berpindah tetapi hanya bergerak sekitar empayarnya. Begitu juga orang Melayu hanya berada di alam Melayu. Sejak kerajaan Sri Wijaya dahulu kita pernah mempunyai satu empayar agung yang meliputi Indonesia, Brunei, Filipina sebagai satu dunia Melayu. Oleh itu kita tidak berpindah hanya bergerak sekitar dunia Melayu. Namun apa yang berlaku sekarang ini adalah akibat penjajah Barat yang memecah-belahkan dunia Melayu. Indonesia diberi kepada Belanda, Tanah Melayu diberi kepada Inggeris. Jika tidak dipecahkan, dunia Melayu bersatu tetapi akibat penjajahan Barat ini kita berpecah belah. Jadi kenapa ada pihak berkata Melayu datang dari luar? Melayu hanya bergerak berkelompok di sekitar dunia Melayu ini.

Tetapi yang pasti orang Cina dan India bukan dari kelompok itu. Jika mereka kata Melayu seperti mereka, itu tidak benar. Yang sebenarnya adalah agama. Memang orang Melayu dulu beragama Hindu namun kemudian memeluk agama Islam tetapi bukan berasal dari India. Orang Melayu di sini kita gunakan istilah Nusantara yang bermaksud nusa antara nusa-nusa.

Jadi, maksud Datuk kita mesti melihat dari sejarah dan bukan keadaan sekarang yang dipisah-pisahkan?

MOHD NOOR: Orang Indonesia berhijrah ke Malaysia dari satu alam Melayu ke satu alam Melayu yang lain. Saya ingin bertanya adakah orang India yang berpindah dari Tamil Nadu ke Goa boleh dikatakan pendatang? Bukankah pelik jika orang Melayu yang bergerak dari Indonesia ke Tanah Melayu jadi pendatang? Kita kena melihat dari segi sejarah bukan pada masa sekarang. Jika sekarang sudah tentu berdasarkan undang-

undang imigresen dianggap sebagai pendatang. Jika kita lihat sebelum penjajah memecah- belahkan kita, dunia sebelah sini adalah alam Melayu. Namun kini hakikatnya orang dari semua lima kaum tadi, kedudukan Orang Asli, orang Melayu dan bumiputera termasuklah bumiputera Sabah dan Sarawak terpinggir berbanding kaum-kaum lain. Itulah yang saya sedihkan. Oleh itu kita berhentilah menggunakan istilah Melayu, Cina, India ini kerana dari sudut Perlembagaan tidak ada disebutkan kaum Cina dan India. Namun kita yang memberikan kedudukan kepada mereka. Yang disebut ialah kedudukan orang Melayu dan Melayu disebut sebanyak 54 kali dalam Perlembagaan. Cina dan India langsung tidak disebut dalam Perlembagaan. Mereka harus sedar tentang perkara ini. Oleh itu kita harus sebut dengan jelas kedudukan ini, sama ada kita semua adalah bangsa Malaysia atau pun mereka hanyalah sekadar kaum-kaum lain saja.

Adakah Perlembagaan kita mendiskriminasikan kedudukan kaum-kaum lain ini?

MOHD NOOR: Perkara ini tidak berlaku kerana Perlembagaan ini dipersetujui oleh semua pihak ketika mula-mula digubal. Maknanya tidak ada diskriminasi jika semua pihak bersetuju. Perkara ini tidak patut timbul sama sekali malahan mereka patut akur bahawa Perlembagaan tidak langsung menyebut tentang kaum Cina dan India. Kita ambil contoh Barack Obama, beliau memperkenalkan dirinya sebagai African-American. Cuba beritahu yang mana penting dalam istilah tersebut? Jika kita melihat kepada nahu bahasa, adjektif adalah yang menerangkan kata nama. Jika kita lihat ada kaum Cina mengaku mereka sebagai Malaysian Chinese, Malaysia yang menjadi adjektif dan Chinese menjadi kata kerja. Jika dilihat kata kerja itu lebih penting dari adjektif. Oleh itu kita dapat lihat nama Chinese lebih penting daripada nama Malaysian. Ini menunjukkan mereka lebih berbangga dengan nama Chinese diletakkan di depan bukan Malaysian.

Apa mesej Datuk daripada contoh di atas?

MOHD NOOR: Bagi mereka nama Chinese yang lebih penting daripada Malaysian. Orang Cina sangat berbangga dengan tamadun mereka yang maju. Oleh itu, di mana mereka berada mereka lebih berbangga dengan kedudukan dan tamadun mereka. Maka kita harus memberitahu mereka ini bahawa mereka adalah Chinese Malaysian supaya mereka tahu mereka menghargai negara ini dan bertindak sebagai bangsa Malaysia.

Bagaimana dengan kedudukan raja-raja Melayu?

MOHD NOOR: Raja-raja Melayu ini merupakan yang empunya Semenanjung Tanah Melayu. Mereka ini memerintah secara mutlak. Walaupun mereka memerintah tetapi tetap ada penasihat seperti bendahara, temenggung dan sebagainya. Namun akibat dari peranan penjajah semua ini dimanipulasi hinggalah kita mencapai kemerdekaan. Sebenarnya raja yang memerintah. Kuasa memerintah terletak kepada raja dan bukan Perdana Menteri. Raja yang memerintah dan Perdana Menteri mengurus tadbir negara. Cara pemerintahan itu ialah pertama raja sendiri yang memerintah. Kedua raja memerintah mengikut nasihat. Ketiga raja memerintah melalui Perdana Menteri. Namun raja adalah berperlembagaan dan tidak lagi seperti dahulu. Kini kuasa raja hanya terhad kepada tiga sahaja iaitu yang pertama melantik Perdana Menteri. Kedua, raja yang memperkenankan pembubaran Parlimen. Ketiga apabila raja ingin mengadakan Persidangan Majlis Raja-Raja maka mereka mempunyai kuasa untuk memanggil mesyuarat tersebut.

Bagaimana pula dengan kontrak sosial yang membawa kepada kemerdekaan negara ini?

MOHD NOOR: Kontrak sosial bukanlah istilah undang-undang. Ia satu perjanjian antara kaum-kaum di negara ini di mana orang Melayu memberi kerakyatan sebanyak 800,000 kepada orang Cina dan India semasa kita menuntut kemerdekaan dahulu. Mereka ini subject to British colony di Pulau Pinang, Melaka dan Singapura. Mereka ini bukan warganegara negara ini ketika itu. Maka penjajah British memberi syarat jika mahukan kemerdekaan mereka ini perlu diberi kewarganegaraan. Oleh itu sebagai balasan, orang Melayu perlu diakui mempunyai kedudukan istimewa sebagai peribumi di negara ini. Tiga keistimewaan harus diberi kepada orang Melayu iaitu pentadbiran negara ini diberi kepada orang Melayu. Pelajaran dan biasiswa diberi kepada orang Melayu dan permit dan perniagaan diberikan kepada orang Melayu. Ini kerana orang Melayu keciciran dalam banyak bidang. Dahulu penjajah buat sekolah di kawasan bandar. Oleh sebab itu orang Cina ramai yang pandai manakala orang Melayu pula ramai yang tinggal di kampung, asalkan dapat makan pakai serta dapat mereka beribadat, itu sudah cukup. Namun apabila merdeka orang Melayu ini tidak mahu lagi keciciran dalam semua segi.

Bagaimana pula dengan hak keistimewaan orang Melayu selepas 52 tahun merdeka?

MOHD NOOR: Jika kita lihat raja-raja kita dahulu berpandangan jauh telah memikirkan untuk menubuhkan Rejimen Askar Melayu untuk menjaga keselamatan orang Melayu kemudian ditubuhkan pula undang-undang rezab tanah Melayu. Semua ini dilakukan atas nama kebimbangan sekiranya sesuatu berlaku terhadap orang Melayu. Saya istilahkan dua tiga serangkai, rangkai pertama ini saya namakan warisan orang Melayu iaitu Raja Berperlembagaan, agama Islam dan Bahasa Melayu. Definisi orang Melayu ialah orang beragama Islam, bertutur dalam bahasa Melayu dan adat Melayu yang mewakili raja-raja Melayu.

Seterusnya rangkai yang satu lagi saya namakan pusaka orang Melayu. Pertamanya ialah Askar Melayu, kedua tanah rezab Melayu dan yang terakhir kedudukan istimewa orang Melayu. Ia dinamakan pusaka kerana ini merupakan peninggalan pemimpin kita dahulu. Oleh itu semua usaha ini perlu diteruskan dan dipertahankan oleh semua orang Melayu.

Read More..

Kisah Zaman ITM - Yang Pelik dan Menarik...


Dulu masa VC beri amanatnya ada la satu cerita yang menarik untuk ingatan orang melayu dan warga UiTM.

saje nak kenang kenang.... lebih kurang macam ni laa... ini pun baca dekat blog orang then barulah teringat. sumber disini

"Ini fakta yang saya hendak beritahu. Pada tahun 1969 beberapa hari sebelum tercetus peristiwa 13 mei. Pada masa itu sekumpulan pemuda cina daripada DAP menaiki sebuah lori dan berhenti di depan sekumpulan penuntut ITM,perempuan, melayu yang beragama Islam yang sedang menunggu bas di depan ITM Shah Alam dan mereka kencing di depan muka penuntut-penuntut perempuan terbabit.

Itulah gambaran yang saya hendak beritahu kamu betapa kurang ajarnya DAP."


cerita diatas ni dah banyak kali aku dengar, tapi mungkin ada yang belum dengar...

Kalau korang ada pada zaman tu... apa korang nak buat?

kalau aku jadi budak budak perempuan tu... aku pakat gelak ramai ramai...

Apakah rasanya jika anak perempuan anda yang diperlakukan sebegitu...

* Sorilah dua tiga minggu nie... lebih kepada politik pulak...


Read More..

Fakta atau auta? Yang Menarik Dan Pelik


Fakta atau auta? Fikir fikirkan lah sendiri...


Perangai Pas pelik tapi benar

*BILA ADUN BN lompat parti ke PR, halal. Bila ADUN PR lompat parti ke BN, haram (di Perak).

*Bila Mufti Perak sokong Pas, dia ulama terbilang. Bila Mufti Perak tegur Pas, habis dimaki hamun.

*Bila menang pilihan raya, puji SPR. Bila kalah, maki hamun SPR.

*Bila ADUN BN buat perbuatan tidak bermoral, kutuk habis-habisan. Bila ADUN PR yang buat disuruh berehat saja (Elizabeth Wong).

*Masa perintah Perak, cakap Raja Perak paling adil. Tapi bila dah hilang kuasa, tuduh Raja Perak macam-macam.

*Sebelum berkuasa, beria-ia hendak laksana hudud. Lepas dapat kuasa, cakap hudud tak wajib.

*Bila UMNO kata hudud sukar dilaksana, caci-maki-kafirkan habis- habisan. Bila DAP kata langkah mayat saya dahulu, Pas kata baiklah “Kami Dengar dan Taat”.

*Bila orang luar hina nabi berarak satu KL, bila Raja Petra Kamarudin (RPK) hina nabi, senyap membisu (mungkin orang Pas lebih sayangkan RPK dari nabi).

*Bila kerajaan naikkan harga minyak, marah menggila, bila kerajaan turunkan harga minyak, cakap itu hanya muslihat politik.

*Bila Pak Lah kata nak teruskan jambatan bengkok, kutuk Pak Lah sebab jadi patung Mahathir. Bila Pak Lah batalkan, pun kutuk Pak Lah sebab tidak dengar cakap Mahathir.

*Masa Pak Lah PM, desak Pak Lah undur. Bila Pak Lah nak undur ganti Najib, Hadi kata Pak Lah tak payah undur pulak.

*Bila PR buat demonstrasi, itu demokrasi. Bila BN buat demonstrasi, gesa polis ambil tindakan.

*Bila menang pilihan raya, itu namanya demokrasi. Bila kalah, ada pengundi hantu.

*Bila Kelantan mundur, salahkan Kerajaan Pusat. Bila negara maju, itu hasil sumbangan Anwar ke luar negara cari pelaburan tak langsung.

*Bila bersendirian bertakbir, sekarang bila berdua dengan DAP ber take beer! (di Selangor boleh jual arak di kawasan majoriti umat Islam)

*Bila mulakan ceramah, baca bismillah puji nabi. Masa tengah ceramah, habis semua yang berbeza pandangan di maki-hamun.

*Bila orang UMNO baca al-Quran dituduh hipokrit, bila orang DAP baca al-Quran (di DUN Perak) dipuji melangit.

*Bila UMNO (parti orang Islam) ajak berdamai kata pergi jahanam, bila DAP ajak bersatu kata setuju (biarpun terpaksa gadai prinsip).

*Bila Beng Hock mati tuduh kerajaan zalim, bila kerajaan tubuh inkues pula kata kerajaan ada konspirasi.

*Kalau Anwar bersumpah dengan nama Allah, benarlah Anwar, tapi kalau Saiful Bukhari bersumpah, dustalah kata-katanya dan boleh dimaki hamun secukup-cukupnya.

Bahkan akuan bersumpah Raja Petra lebih dipercayai daripada sumpah laknat Saiful Bukhari.

*Kalau Anwar tak berani bersumpah, itu pun satu kebenaran tapi bayangkan kalau Saiful yang tak berani bersumpah, confirm dimaki habis-habisan.

*Bila UMNO tak laksana hudud disebabkan faktor ketidaksesuaian, Pas maki ramai-ramai. Tapi bila Azizan Razak kata hudud bukan keutamaan di Kedah, Pas kata itu ijtihad murni.


Read More..

Sistem air Platinum Bio-Aura Energy Life Dr Azimuth




Saya ada menjual Sistem air Platinum Bio-Aura Energy Life Dr Azimuth

Kenapa Perlu Minum Air Beralkali?
Atas kajian para saintis, kebanyakan dari penyakit masa kini berpunca dari sel tubuh yang berasid yang mana ia terbentuk daripada pemakanan, persekitaran serta gaya hidup kita. Air merupakan nutrien penting kepada tubuh manusia di mana 70% daripada tubuh manusia terdiri daripada air.
Para saintis telah mendapati bahawa mineral beralkali yang terkandung di dalam air boleh meneutralkan sisa buangan berasid sebagai pencegahan kepada kebanyakan penyakit termasuk penyakit kanser. Air yang beralkali adalah air yang mengandungi kandungan oksigen yang tinggi berbanding dengan hidrogen. Dengan mengamalkan pengambilan air beralkali kita menambahkan pengambilan oksigen berbanding dengan air biasa.

Anda adalah apa yang anda Minum.
Jika kesihatan itu mahal, cubalah anda rasa kesakitan.

Anda tak perlu berbelanja beribu ringgit untuk mendapatkan Kualiti air yang terbaik.
Budget pun kena jaga jugak kan...

Maklumat lanjut sila layari http://drazimuth-bioaura.blogspot.com/

Thank You.

Read More..

Nasib Melayu di bumi Melayu




gambar dari http://davillageboy.blogspot.com/2009/12/anda-fikirlah-nasib-melayu-selepas-ini.html

Kalau ada yang tertinggal atau tak beli utusan malaysia... Sekadar untuk ingat mengingat...

sumber Utusan Malaysia

Nasib Melayu di bumi Melayu

Saya tidak menafikan bahawa kematian Teoh Beng Hock perlukan kepada pembelaan. Saya amat mengalu-alukan keputusan Kabinet untuk menubuhkan satu inkues dan Suruhanjaya Bebas Diraja untuk menyiasat dan menentukan punca kematian Beng Hock.

Siasatan yang telus dan rapi mesti dijalankan tanpa rasa takut agar dapat memuaskan hati semua pihak, apatah lagi pihak keluarga dan parti pembangkang yang begitu bersungguh-sungguh dalam isu ini.

Namun, saya merayu, semua parti berkepentingan, supaya bersabar menunggu sehingga siasatan selesaikan dijalankan. Di kala itu, kita akan mengetahui apa yang benar, apa yang salah dan siapa yang benar dan siapa yang salah. Selepas itu juga, kita boleh bercakap dan berkokok berpuas-puasnya mengenai perkara ini.

Hukumlah mereka yang bersalah, tetapi jangan jadi Tuhan sebelum sesuatu perkara dibuktikan. Saya amat takut politik mahukan jadi Tuhan yakni dengan membuat andaian pelik-pelik, yang mana hanya Tuhan sahaja yang Maha Mengetahui sebelum sesuatu perkara dibuktikan.

Dalam menganalisis isu ini, saya teramat hairan kenapa tiga parti politik Cina, MCA, Gerakan dan DAP, serta parti pembangkang Melayu yang lain begitu bersungguh-sungguh membuat pelbagai andaian dengan menuding jari kepada pihak-pihak tertentu, tanpa menunggu keputusan siasatan.

Saya tidak menafikan ada yang tidak kena dengan cara Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengendalikan kes ini. Namun, tindakan menuding hari ini seolah-olah memperlihatkan mereka mahu memenangi hati orang Cina, demi kepentingan politik. Lebih-lebih lagi parti-parti komponen seperti Gerakan dan MCA yang telah mula hilang kepercayaan orang Cina.

Ketua Wanita MCA mengeluarkan kenyataan lebih ekstrem mendesak Menteri Dalam Negeri supaya anak yang dikandung oleh teman wanita Beng Hock diletakkan status anak sah taraf dan bukan anak luar nikah. Sedangkan kita semua tahu bahawa mereka belum berkahwin secara rasmi atau telah bersekedudukan tanpa nikah. Bermakna, anak itu tetap anak zina atau anak luar nikah (anak tidak sah taraf). Berapa ramai lagi anak luar nikah yang ingin kita sahkan hasil daripada hubungan luar nikah ini.


Sedarkah Ketua Wanita MCA betapa ramai gadis-gadis Melayu Islam yang menjadi mangsa (bersekedudukan dengan pasangan Islam atau bukan Islam, sama ada secara paksa atau sukarela) melahirkan anak luar nikah tanpa dibinkan kepada bapa mereka? Kenapa MCA tidak memperjuangkan nasib mereka? Kenapa MCA tidak pergi berjumpa Menteri Dalam Negeri untuk mengesahkan semua hubungan sumbang ini? Apa pun jua punca kematian Beng Hock, hubungan yang haram tetap haram, ia tidak boleh disahkan, hanya kerana insiden ini.

Jika ditakdirkan Gautama Buddha (juga Konfusius dan Lao Tzu) masih hidup, sudah tentu tindakan Ketua Wanita MCA ini akan dicela kerana ajaran Buddha (juga agama lain, terutama agama Islam) mengharamkan sama sekali perbuatan berkesedudukan (zina) tanpa nikah, apatah lagi sehingga melahirkan anak luar nikah.

Saya amat mengharapkan parti-parti politik Cina bertindak waras dan jangan terlalu ekstrem. Fikirkanlah hati orang lain jua bila mengeluarkan sesuatu kenyataan, terutama orang Melayu.

Orang Melayu tidak kurang yang menjadi mangsa seperti Beng Hock. Persoalannya, berapa ramai di kalangan kita yang bangun membela mangsa tersebut? Kenapa bila seorang Cina meninggal dunia (kita masih belum mendapat puncanya), Malaysia seolah-olah seperti macam nak kiamat atau dilanda tsunami.

Saya juga amat bersimpati dengan Beng Hock, tetapi beliau sudah ditakdirkan meninggal dunia dalam keadaan sedemikian. Mesti ada hikmah di sebaliknya. Tidak bolehkah kita tunggu hingga siasatan selesai.

Saya ingin bertanya kepada parti-parti politik Cina, akhbar-akhbar Cina dan parti-parti politik pembangkang Melayu, sejauhmanakah pembelaan dibuat sekiranya ia berlaku di kalangan orang Melayu? Misalnya, pembunuhan gadis model Mustakizah Jaafar pada 14 November 1998. Berapa ramai yang bersungguh-sungguh menunjukkan belang mereka. Apakah MCA, Gerakan dan DAP begitu bersungguh-sungguh menunjukkan pembelaan terhadap Mustakizah?

Berapa ramai yang tampil berdemonstrasi dan menyerahkan memo bantahan atau mendesak supaya suruhanjaya diraja ditubuhkan. Adakah MCA, Gerakan dan DAP begitu terkehadapan dalam isu ini? Begitu juga dengan Pas dan PKR (belum wujud lagi), adakah mereka begitu bersungguh-sungguh dalam mempertahankan nasib Mustakizah? Sehingga kini, kes kematian Mustakizah masih lagi menjadi misteri.

Saya masih ingat pada November 2005, kononnya tahanan warga China telah dipaksa berbogel dan ketuk ketampi oleh seorang anggota polis wanita semasa dalam tahanan. Aksi tersebut telah dirakam dan gambarnya menghiasi dada-dada akhbar tempatan terutamanya akhbar berbahasa Cina. Dengan rasa bersalah yang teramat sangat, walaupun belum dibuktikan, kerajaan ketika itu telah mengarahkan Menteri Dalam Negeri, untuk segera terbang ke China bagi menjelaskan sebarang kekeliruan yang mungkin timbul akibat daripada kejadian tersebut.

Semua ini hasil desakan dan tindakan ekstrem MCA, Gerakan dan DAP, termasuk akhbar-akhbar Cina, serta tidak ketinggalan parti-parti pembangkang. Setelah siasatan dijalankan, ternyata gadis yang dipaksa berbogel itu bukan warga China tetapi seorang gadis Melayu. Malang sungguh menjadi orang Melayu, selepas itu, kes ini tidak lagi dibincangkan, malah menjadi senyap dan tidak dibahaskan lagi di dada-dada akhbar, terutama akhbar Cina.

Apa yang saya maksud di sini ialah bila sesuatu kejadian yang menimpa orang Melayu, tidak ramai yang berasa sensitif tetapi bila orang lain terutamanya (Cina dan India), seolah-olah hari sudah hampir kiamat seperti tidak ada isu lain yang hendak dibincangkan lagi.

Kita jarang berpolitik untuk mempertahankan apa yang benar dan apakah yang salah? Tetapi kita lebih banyak berpolitik dengan politik yang merugikan iaitu menuding jari untuk melihat siapakah yang menang (benar), siapakah yang kalah (salah). Politik hanya untuk mencari keuntungan politik atau mendapat undi politik, sedangkan maruah agama dan bangsa tergadai. Berbaloikah dengan berpolitik sebegini? Sedangkan orang lain sentiasa mengambil kesempatan hasil dari kelemahan kita?

Kita juga jarang berpolitik melihat kepentingan semua kaum, tetapi berpolitik secara sempit mempertahankan kaum sendiri sehingga hilang rasional akal. Tujuannya tidak lain, untuk mempertahankan kuasa dan memancing undi. Masing-masing mahu menjadi jaguh kaum, dengan mengenepikan kepentingan umum. Berapa banyak surau dan masjid dirobohkan untuk tujuan pembangunan? Berapa ramai bukan Islam tampil mempertahankannya? Orang Islam masih boleh menerimanya. Itulah sikap toleransi yang amat saya kagumi.

Tetapi bila ada satu kuil atau tokong dirobohkan bagi tujuan pembangunan, satu Malaysia bagaikan nak ribut dan kelam-kabut seolah-olah telah berlaku penganiayaan terhadap orang bukan Islam.

Malaysia diperlihatkan tidak mengamalkan kebebasan beragama. Macam-macam tuduhan dibuat, tidak cukup dalam negeri, dibawa sama keluar negeri untuk menagih simpati dan memburuk-buruk tanahair sendiri. Berbaloikah?

Sedangkan kita semua sedia maklum bahawa rumah ibadat orang bukan Islam (Hindu, Buddha dan Kristian) melebihi berkali-kali ganda daripada jumlah masjid dan surau.

Jumlah kuil Hindu sahaja sudah melebihi masjid dan surau, apatah lagi jika dicampurkan dengan rumah ibadat agama Buddha dan Kristian dan lain-lain. Sedangkan semua sedia maklum bahawa orang Islam adalah penduduk majoriti dan agama Islam adalah agama rasmi negara ini.

Logik

Dari segi logik dan rasionalnya, sudah tentu kita mahu melihat bilangan surau dan masjid melebihi rumah ibarat yang lain, dengan mengambil kira sejarah dan keistimewaan Islam (Melayu) seperti yang termaktub dalam perlembagaan.

Tetapi adakah ia berlaku? Jawapannya, tidak. Realiti yang jelas adalah, kita mempunyai patung yang tertinggi dan terbesar di dunia, walaupun penduduknya hanya berjumlah lebih kurang 10 peratus. Beginilah nasib Melayu di bumi Melayu. Terlalu menjaga hati orang, sehingga hati sendiri terguris tiada siapa yang tahu atau mungkin orang lain tak ingin ambil tahu, sebab tidak berkaitan atau tidak menguntungkan.

Saya juga teramat ingin mendengar kenyataan daripada orang bukan Melayu (parti politik Cina dan India) tentang pembelaan nasib umat Islam Cina Uighur yang dibunuh secara terancang oleh kerajaan China. Kenapa mereka tidak bersuara menentang tindakan ganas ini?

Hanya kerana orang Cina itu beragama Islam, maka ia menjadi senyap. Bayangkanlah kalau yang terlibat itu adalah Cina yang tidak Islam, sudah tentu mereka akan melompat-lompat.

Begitu juga isu apabila adalah orang Cina/India yang bertindak keluar daripada Islam yakni Murtad atau orang Melayu murtad, berapa ramai bukan Melayu yang tampil ke hadapan memberitahu mereka supaya janganlah murtad.

Berapa ramai kalangan mereka yang memujuk mereka yang mahu murtad agar jangan murtad, hormatilah agama Islam seperti yang termaktub dalam perlembagaan dan jagalah hati orang Melayu Islam. Apa yang selalu kita dengar ialah mereka akan mengapi-apikan lagi mereka yang ingin murtad untuk terus murtad dan mempertahankannya bermati-matian setelah mereka murtad.

Mereka mengatakan ini adalah hak asasi manusia. Tetapi bila mana tiba isu berkaitan Islam, maka semua hak asasi itu hilang entah ke mana. Yang dicari hanya ketidakadilan Islam, ketidakadilan mahkamah syariah dan bermacam-macam lagi.

Ini tidak termasuk lagi isu perebutan mayat saudara baru yang meninggal. Apa yang saya tahu, kita selalu mengalah berhadapan dengan golongan ekstrem ini. Paling menyedihkan, mereka langsung tidak bersyukur apabila kita beralah.

Tetapi apabila mereka tidak mendapat apa yang mereka hajatkan, setelah undang-undang menyebelahi kita, maka kita (agama Islam dan mahkamah syariah) akan dikecam habis-habisan.

Justeru, sudah sampainya kita berpolitik secara matang dengan meletakkan kepentingan semua kaum di hadapan bertunjangkan kepada perlembagaan, berbanding politik etnik (kaum) yang sempit.

Dalam isu Beng Hock ini, bersabar dan tunggulah sehingga siasatan selesai. Jangan membuat andaian dan mengapi-apikan isu ini, kerana ia tidak menguntungkan sesiapa. Yang pergi tetap telah pergi, hidup ini perlu diteruskan. Jadikanlah ia sebagai suatu ikhtibar untuk kita menerokai atau berpolitik dengan lebih baik seperti mana Allah SWT berfirman dalam al-Quran, jadikanlah sesuatu kejadian yang berlaku sebagai pengajaran, wahai orang-orang yang mempunyai pandangan.

Hantar komen anda mengenai artikel ini ke mingguan@utusan.com.my

Dr. Mohd Ridhuan Tee

Penulis ialah Pensyarah Kanan,

Universiti Pertahanan Nasional Malaysia.

Read More..

Bagaimana cara dapat rawatan terbaik H1N1?



Sekadar nak berkongsi pada yang belum baca... dari forum utusan malaysia.



APABILA membaca di dalam surat khabar menyuruh ibu bapa lebih peka tentang virus H1N1, itulah tindakan yang diambil oleh saya dan suami.

Apabila anak saya mula menghidapi selesema pada hari Khamis hingga Sabtu lepas, diikuti dengan batuk serta demam, kami pun membawanya ke Hospital Besar Ipoh.

Cukup menderita rasanya terpaksa menunggu selama 2 jam 5 minit hanya untuk mendaftar sebagai pesakit luar. Ramai pesakit dan waris pesakit yang marah-marah dan ada yang mengambil tindakan membatalkan pendaftaran selepas melepaskan geram mereka di kaunter pendaftaran.

Tetapi bukan itu yang menjadi persoalan utama walaupun ia juga menyumbang kepada persoalan mutu perkhidmatan Hospital Besar Ipoh.

Yang menjadi persoalannya ialah tempoh mendaftar mengambil masa lebih daripada 2 jam tetapi rawatannya mengambil hanya lebih kurang 5 minit sekadar memeriksa yang perlu seperti di klinik swasta yang biasa.

Apabila ditanya adakah anak saya menunjukkan tanda-tanda penyakit H1N1, doktor bertugas memberitahu bahawa melihat keadaan anak saya tidak menunjukkan tanda-tanda penyakit H1N1.

Jadi pada dasarnya kata doktor berkenaan, saya tak perlu risau.

Apabila saya cakap tak perlukah diambil sampel darah atau air liur, saya diberitahu bahawa anak saya demam, batuk dan selesemanya tidaklah teruk, jadi tak perlu.

Begitu juga dengan saya yang hanya mengalami ‘sedikit’ demam dan sakit tekak sahaja. Jadi saya bertanya, masa bilakah pihak hospital akan mengambil sampel sedemikian, jawapannya ialah apabila pesakit itu menunjukkan tanda-tanda kritikal seperti sesak nafas dan demam pada suhu yang tinggi.

Sungguh menakjubkan, sudah ada tanda-tanda nazak baru nak buat semua ujian. Patutlah jumlah korban H1N1 sudah bertambah.

Seperkara lagi, doktor itu ada bertanya, saya ada membuat sebarang contact dengan pesakit H1N1? Apabila saya jawab tidak, dia kata saya tak perlu risau.

Apabila saya beritahu bahawa anak saya telah pulang bercuti kerana IPTAnya dikuarantin, dia dengan sinis pula bertanya, adakah anak saya dijangkiti penyakit H1N1?

Saya pula membalas dengan menjawab doktor tak tahu ke yang penyakit ini boleh merebak dengan begitu mudah. Melalui udara pun kita boleh mendapatnya walaupun kita tidak bersentuhan dengan pesakit H1N1.

Jawapan saya itu mungkin menyakiti hatinya dan selepas itu dia tidak lagi melayan saya apabila saya cuba berbual atau bertanya lebih lanjut.

Jadi janganlah salahkan pesakit atau waris mereka kerana tidak pergi mendapatkan rawatan lebih awal kalau pihak hospital atau doktor sendiri mengambil cara mudah untuk merawat pesakit.

Sepatutnya ujian diambil tanpa perlu menunggu pesakit menjadi kritikal. Keadaan ini pada saya amat mengelirukan.

Saya berharap pihak Kementerian Kesihatan mengambil tindakan yang lebih proaktif dalam menangani penularan penyakit H1N1 ini. Janganlah suruh orang ramai mengambil sikap atau langkah berjaga-jaga, padahal apalah kuasa kami kalau penularan virus ini melalui udara yang mana semua manusia bebas bernafas melepaskannya di mana-mana saja.


Ipoh, Perak

-----------------------------------------

1. Rasanya, memang budaya dekat hospital macam nie... dia akan lambat ambil tindakan jika yang sakit itu bukan org VIP, VVIP.

2. Orang yang tak sakit boleh jadi sakit sebab menunggu punya lah lama...

3. Sebagai org awam, nak periksa sendiri dah tak boleh... patutnya org hospital lah yang lebih proaktif dalam bab bab nak memeriksa pesakit nie... jangan bila dah nazak baru nak masuk wad.



Read More..

Hari Sukan Taska UiTM - 18 Jun 2009



Hari ini adalah hari sukan untuk Taska UiTM.
Syasya ada masuk satu acara, bawak bola sambil berlari... yang menang aku tak tahulah... rasanya group dia menang... dapat la hadiah tupperwear.

Budak budak ni bila dah berkumpul, macam macam la karenah dia...
ada yang terlompat,
ada yang tertonggeng...
macam macam laa...

syasya nak kump A, tapi dpt kump C.
dia pun nangis sebab dpt kump C, sebab dia ingat C tak best.

apa pun... berpeluh peluh budak budak tu... main


Read More..

Pencurik Menganas Di Taman Desa Permai...



( ni kunci rumah aku... buat baling kepala pencurik pun sodap)


Punya la desperate penyamun@pencuri@maling nie... dalam minggu ni aje... dah 4 kejadian@cubaan pecah rumah/pagar dekat taman aku... hampeh betul laa...

2 kejadian pagi tadi, tapi dia tak sempat masuk sebab ada orang dekat rumah.

hari isnin tu, siang hari aje dia buat projek... selamba aje...

yang menakutkan tu... dia dah tak takut dengan tuan rumah, siap tanya "Got Money?" ( setelah ditranslate ke bhs london ) dengan tuan rumah... tapi lepas tu dia cabut laa, sebab tuan rumah nak belasah dia. poyo betul laaa...

sebagai langkah keselamatan, aku dah beli lock amour tambahan untuk kunci rumah dan kunci tingkap masterbedroom.... manalah tahu, tgh seronok tengok gusti ada plak org projek tingkap rumah aku.


ikut statistik kecurian, penyamun ni suka masuk ikut tingkat master bedroom, sebab dia senang nak kumpil kunci dekat grill... tak pun dia cabut telingga grill tu... lepas tu senang la nak masuk.

moralnya... tambah kunci grill rumah anda dan buat selak dekat pintu... bukan lah boleh bertahan sgt, tapi boleh melambatkan proses 'pemecahan rumah' berlaku...


pilihan pilihan lain untuk korang ( lawak pagi jumaat aje niee ):

Mengupah beberapa ekor kucing pembunuh ( Killer Cat )


Memanggil Batman yang menyamar sebagai Seekor Anjing...


Berjiran dengan pontianak

Read More..

Astro Hampeh Punya Pakej....


Aku ada ambik astro box office punya pakej... punya la hampeh ada ka patut dia tayangkan cerita zaman 70'an dalam pakej tu... Box Office apa ke jadahnya...

then aku hantar email kaw kaw punya kat astro...
dapat jawapan pun macam hampeh...

korang baca la sendiri...


==================================================

Dear Valued Customer,


Thank you for your comments. We appreciate your feedback.

We would like to assure you that in our effort to enhance your viewing
experience with Astro Box Office Movies, Astro is offering its ABO
Movies Tayangan Hebat! customers an additional movie in June 2009 on
Channel 952. As such the airing of Don is in fact a bonus title to
offer more variety and premium movies due to it's popular interest
amongst our loyal customers, all for the same value of RM9.95



Once again, we thank you for your feedback and look forward to your
continued support.

Regards,
Azman

-----Original Message-----
From: hairekahfi@gmail.com [mailto:hairekahfi@gmail.com]
Sent: Friday, June 05, 2009 9:07 AM
To: Premium Showcase Bookings
Subject: Astro Box Office Movies

Name : HAIRE KAHFI
Email : hairekahfi@gmail.com
Preferred Contact Time : 08:00am-05:00pm

Enquiry : hi,

i want to complain and get a refund!

who''s crazy ideas want to put old Amitabh Bachchan movie in the box
office channel?

that is stupid! wasting my money...

very very stupid movie!

i demand a refund!!!

please call me to explain the reason you show this old stupid movie...

that all...

Thank you very much!

from the guy who pay money to astro to see movie in the year 2000 and
above only.

Read More..

Lawak Penyegar Minda


Lawak tahap cipan










===============================

Read More..

Renungan minda - Melayu dikhianati?


Rasanya artikel ini bagus untuk renungan dan ingatan minda...
Terima kasih Utusan Malaysia dan Awang Selamat



Melayu dikhianati?

Hati Awang semakin hari semakin ditoreh-toreh oleh tuntutan pelbagai pihak bukan Melayu yang bersikap terlalu rasis selepas Pilihan Raya Umum ke-12. Kita boleh tafsir apa sebabnya. Awang tidak mahu mengulas panjang kali ini, cukup sekadar disiarkan semula petikan kenyataan seorang pemimpin MCA, Tun Tan Siew Sin pada 30 April 1969 (dipetik daripada buku Khalid Awang Osman dan pernah diulas Ridhuan Tee Abdullah) untuk renungan kita semua.

''Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain''.

Sebelum itu, seorang pemimpin MIC Tun V.T Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata: ''Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman? Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka.

Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? ''Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut?

"Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, ''Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara''. Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

Persoalannya, kini apakah pengorbanan Melayu dikhianati oleh kaum lain?


Read More..

Perut Lapar... bukan mogok lapar


Hari ini aku perut lapar... banyak makan , lagi cepat jadi lapar...

Petang cadang nak pergi pasar malam di Jalan Pasar Malam, Batu 8 meru...

Then terbaca pasal mogok lapar... kesian... kesian... kesian


kelakar la pulak.... gelak dalam perut ajelah...
jangan gelak lama lama nanti perut lapar masuk angin...
jadi buncit macam tong derum...

bila jadi tong derum... lagi kuat bunyiknya...
tong tang keliling kampung... macam ayam betina hilang kuasa... opps hilang anaknya

Read More..

Jom Belajar Bahasa Banjar...


Hi pepol...

Jom belajar bahasa banjar secara mudah... dari banjar original, sungai pulai

14/05/2009
1. kulaan = sanak saudara ( bau bau kentut pun boleh jadi kulaan juga... )
2. hantaluk = telur ( atau bahasa sains untuk dewasa adalah testis... ni bukan lucah ye)
3. bebinian = orang perempuan ( boleh jadi isteri atau tak, tapi wajib perempuan tulen bukan auww auuww)
4. guring = pergi tidor ( bukan yang manja manja dulu baru pergi tidor atau goreng mee atau goreng gitar... )
5. behirak = membuat pelaburan di bank Toilet2U ( pelaburan besar punya )
6. bekamih = membuat pelaburan di bank Toilet2U ( pelaburan kicik sikit punya )
7. bungol = bodoh ( tak baik cakap orang bungol tau )
8. tambuk = bahlul ( berat sikit dosa dari cakap bungol )
9. lanjik = gatal atau miang ( selalunya kucing yang lanjik ni... bunyik macam lepas makan viagra )
10. tulak = pergi ke destinasi tertentu ( tulak ke kuala lumpur )
11. meniring = melihat/tengok
12. napa/nagapang/nagapa = kenapa
13. terkurihing = senyum/tersengih macam kuetiow kerang
14. ping pong = ping pong ( sama macam oreng china cakap jugak )

ayat power untuk hari ini... Kulaan meniring, nagapa terkurihing

alamak nanti sambung lagi la yer... nak tulak berkamih dahulu...

Read More..

Good thing to share with... The 4 wives


There was a rich merchant who had 4 wives. He loved the 4th wife the most and adorned her with rich robes and treated her to delicacies. He took great care of her and gave her nothing but the best. 

He also loved the 3rd wife very much. He's very proud of her and always wanted to show off her to his friends. However, the merchant is always in great fear that she might run away with some other men. 

He too, loved his 2nd wife. She is a very considerate person, always patient and in fact is the merchant's confidante. Whenever the merchant faced some problems, he always turned to his 2nd wife and she would always help him out and tide him through difficult times. 
Now, the merchant's 1st wife is a very loyal partner and has made great contributions in maintaining his wealth and business as well as taking care of the household. However, the merchant did not love the first wife and although she loved him deeply, he hardly took notice of her. 

One day, the merchant fell ill. Before long, he knew that he was going to die soon. He thought of his luxurious life and told himself, "Now I have 4 wives with me. But when I die, I'll be alone. How lonely I'll be!" 

Thus, he asked the 4th wife, "I loved you most, endowed you with the finest clothing and showered great care over you. Now that I'm dying, will you follow me and keep me company?" "No way!" replied the 4th wife and she walked away without another word. 

The answer cut like a sharp knife right into the merchant's heart. The sad merchant then asked the 3rd wife, "I have loved you so much for all my life. 

Now that I'm dying, will you follow me and keep me company?" "No!" replied the 3rd wife. "Life is so good over here! I'm going to remarry when you die!" The merchant's heart sank and turned cold. 

He then asked the 2nd wife, "I always turned to you for help and you've always helped me out. Now I need your help again. When I die, will you follow me and keep me company?" "I'm sorry, I can't help you out this time!" replied the 2nd wife. "At the very most, I can only send you to your grave." 

The answer came like a bolt of thunder and the merchant was devastated. 
Then a voice called out : "I'll leave with you. I'll follow you no matter where you go." The merchant looked up and there was his first wife. 

She was so skinny, almost like she suffered from malnutrition. Greatly grieved, the merchant said, "I should have taken much better care of you while I could have !"
 
Actually, we all have 4 wives in our lives 
  1. The 4th wife is our body. No matter how much time and effort we lavish in making it look good, it'll leave us when we die. 
  2. Our 3rd wife ? Our possessions, status and wealth. When we die, they all go to others. 
  3. The 2nd wife is our family and friends. No matter how close they had been there for us when we're alive, the furthest they can stay by us is up to the grave. 
  4. The 1st wife is in fact our soul, often neglected in our pursuit of material, wealth and sensual pleasure

Read More..

Search This Blog

Welcome

Welcome to my Family Blog. Haire Kahfi ( Dad ), Nor Hazianita ( Mommy ) and my loving daughter Nur Syasyadinah and Nur Khaliesyah Illeya.

And I'm Proud of my FAMILY...


jalur gemilang kibar banihassim

Kempen Kibarkan Jalur Gemilang Di Blog sempena Hari Kemerdekaan Malaysia
1 Malaysia, 1 Bendera

Jauhilah Penyakit Dengki dan Iri Hati...
itu adalah tanda anda kena penyakit mental...



Stat


MY LINK WEBSITES



...

This Month Promotion...

Day to go

Daisypath Anniversary Years Ticker Lilypie 5th Birthday Ticker Lilypie Kids Birthday tickers

Kawang Kawang

Bersurah banjar


ShoutMix chat widget

Space Visitors...

My Blog List

Pages